Home

My review/interview double-header this week was based on “The Rise of Political Islam in Turkey: Urban Poverty, Grassroots Activism and Islamic Fundamentalism” by Kayhan Delibaş, who works at Kent University and Turkey’s Adnan Menderes University.

The book is well worth reading for anyone looking for a deeper look into the political context of the emergence of Islamist parties in Turkey in the 1980s and 1990s. While it’s true that political Islam is an intrinsically transnational phenomenon, it’s always worth remembering the specific conditions that have facilitated it’s emergence, which of course differ everywhere.

Here’s my review of the book in the Hurriyet Daily News.

And here’s my conversation with its author Kayhan Delibaş.

The Rise of politicl islam

Advertisements

Once again, Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan managed to single-handedly dictate Turkey’s agenda, this time with comments made last weekend suggesting that ayran, rather than the alcoholic rakı, should be considered Turkey’s “national drink.” It was only the latest in the long list of examples demonstrating the same unfortunate point, which has become increasingly obvious throughout the current peace negotiations. Another little-mentioned illustration of the government’s authority over the media came early last month, when Erdoğan was asked at a press conference to comment on the sentencing of Fazıl Say, a day after the famous pianist was handed a 10-month jail term for tweeting anti-Islamic Omar Khayyam couplets. He simply brushed off the question, responding: “Do not occupy our time with such matters.” With hardly a voice of protest from those reporting the event, the prime minister was thus able to completely avoid answering a question on an awkward issue, despite the fact that it had grabbed headlines in both the domestic and international media. The episode chillingly highlighted not only the complacent mentality of the ruling authorities in Turkey, but also the necessary obsequiousness of the reporters attending the press conference. As fellow Turkey-watcher Aaron Stein has tweeted, Erdoğan “is the sun around which the Turkish media rotates.”

In a column written last December, the late Mehmet Ali Birand admonished his colleagues for asking genuflectory questions to elected officials. The examples he gave were as follows:

“Esteemed Prime Minister, you have an extremely correct Middle East policy. Are you going to take new steps in the next term?

“Esteemed Prime Minister, I also believe that the presidential system will solve Turkey’s problems. I know you also want this. Do you know why the opposition opposes it?

“You want to change the structure of the U.N. It’s true that the U.N. has a very anti-democratic structure. The vetoes of the five countries should be overcome. Do European leaders support you in this democratic demand of yours?”

As Birand went on to write, “Questions of this tone do not suit journalism. You are journalists. You do not need to butter up the PM. Your duty is to ask questions impartially and without losing your manners. Please don’t forget this.” Unfortunately, with a high-profile newspaper firing seeming to come every other week in Turkey, it’s hardly surprising that Birand’s words seem to have gone on deaf ears.

 

PM Erdoğan cuts a ‘Journalists’ Day’ cake with Turkish reporters aboard his official jet in January. (Photo credit: Anadolu Ajansı)

PM Erdoğan cuts a ‘Journalists’ Day’ cake with Turkish reporters aboard his official jet in January. (Photo credit: Anadolu Ajansı)

 

The situation in Turkey is worth comparing to the one prevailing these days in the U.K. Erdoğan’s casual batting away of the Fazıl Say question immediately contrasted in my mind with a now-infamous interview with London Mayor Boris Johnson that aired on BBC television last month. The interview coincided with the broadcast of an admiring Sunday evening documentary focusing on Johnson, but interviewer Eddie Mair pulled no punches, relentlessly posing uncomfortable questions about the London mayor’s integrity and previous professional misdemeanors. The exchange ended with Mair calling Johnson a “nasty piece of work,” while the latter simply squirmed in his seat opposite and offered barely a word of protest. He seemed to implicitly agree that this is what interviewers are there to do. 

Viewed from Turkey, where reporters at news conferences feel obliged to “go soft” on whichever government figure is presented to them, the U.K.’s no-nonsense approach naturally seems healthier. But I’m not sure that either is flattered by the comparison. I really don’t want to be witness for the defense for politicians, but I’m suspicious of the pseudo-robust questioning demonstrated by some in the British media whenever an elected official is placed in front of them. There’s a hysterical, arm-waving phoniness about it, something forced and artificial; as if holding power to account is about little more than treating elected officials with barely concealed contempt, asking reductive yes/no questions, and then not waiting for an answer. I’d suggest that this is simply one unhappy symptom of the dangerous cynicism felt by an increasing number of Brits about the entire political process.

Needless to say, a robust and properly-functioning fourth estate is crucial for the health of any democracy. While the situation in the U.K. on this issue is certainly preferable to that in Turkey, it’s fair to say that neither gets the balance exactly right.

Peace talks are still ongoing between the Turkish state, representatives of the Kurdistan Workers’ Party (PKK), and PKK leader Abdullah Öcalan. It is likely that for any kind of peace to be secured they will have to go on for quite a while longer. Looking at the attitudes adopted by the Turkish media over the course of the “İmralı process” has been illuminating, particularly the reporting of the Jan. 17 funeral ceremonies in Diyarbakır of the three female Kurdish activists who were recently shot dead in Paris.

The government’s previous “Kurdish Opening” in 2009 came to an abrupt end after the controversy that followed the release of a group of PKK militants at the Habur border crossing and their welcoming back by huge crowds in Diyarbakır. Any comparable scenes carried the danger of enflaming Turkish nationalist sentiments and posed a risk to the latest dialogue process. Thus, in the lead up to the funerals most in the mainstream media were in agreement that they represented a significant test. On the morning of the ceremonies, dailies Vatan, Yeni Şafak, and Yeni Asya all featured front page headlines quoting the words of Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan saying that the day would be a “Samimiyet sınavı,” or “Sincerity test.”

The ongoing process is extremely delicate. It’s easy to forget that although public support for the current PKK talks is significantly higher than it was in 2009, suspicion of the talks is still widespread. It was therefore interesting to observe how none of the major TV stations covered the ceremonies live in any detail on the day, despite the fact that they were attended by tens of thousands of people. As with much coverage of the Kurdish issue, (the Uludere/Roboski massacre in December 2011, for example), it is likely that this low key coverage had been “suggested” to the major media organizations by the government, acutely aware of the need to avoid scenes similar to those in Habur in 2009. Tellingly, Deputy Prime Minister Bülent Arınç had the following to say at a media event on Thursday: “The media’s support is so pleasing for us. I know and I see this support. … Eighty percent of media groups are lending their support. They are conducting positive broadcasts and contributing to the process. I hope this continues.” Still, in a column the next day titled “Peace is difficult with this media,” daily Vatan’s Rüşen Çakır had some critical things to say about this mentality:

“Television stations who didn’t show the ceremony yesterday failed the ‘sincerity test.’ In fact, they didn’t even sit the test … In the name of not making mistakes, or avoiding possible crises, or not annoying the government, they chose not to do anything at all … During the latest İmralı process, our media sees only one side as having to take steps – and all of these steps set according to what the government wishes – which itself sabotages the road to peace.”

In the event, Jan. 18’s newspapers exhaled an audible sigh of relief that the day passed without “provocation or sabotage” from either the mourners or the Turkish security forces. In contrast to the relative silence of the TV stations, the majority of the next day’s papers featured the funerals as front page headline stories, showing pictures of the crowds gathered in Diyarbakır and striking a noticeably optimistic tone. Many focused on a makeshift sign that one man was carrying at the ceremonies: “There is no winner from war; there is no loser from peace.

The front page of Milliyet on Jan. 18: ‘Diyarbakır said peace’

The front page of Milliyet on Jan. 18: ‘Diyarbakır said peace’

That the funerals passed peacefully was a relief not only for the government but also for the Peace and Democracy Party (BDP), which shares grassroots with the PKK. At the moment, both the Justice and Development Party (AKP) government and the BDP have a common interest in continuing the talks. For the process to come to a successful conclusion – still a long way off – this shared interest will need to persist for a while yet.

On Friday Dec. 14, news of resignations from daily Taraf filtered out, with editor-in-chief Ahmet Altan, assistant editor Yasemin Çongar, and columnists Murat Belge and Neşe Tüzel resigning from their posts at the paper.

Founded in 2007, Taraf has become one of the most controversial and agenda-setting newspapers over the last five years. Originally set up by a group of like-minded liberals and leftists, the paper became renowned for its anti-military stance, publishing a series of highly-controversial stories that revealed the extent of the Turkish military’s involvement in daily political affairs. Taking on the once-mighty Turkish military saw Taraf regularly prefixed with adjectives like “plucky” and “brave,” and even lead to its accreditation from military press releases being cancelled. However, as question marks have steadily increased over the inconsistencies and judicial irregularities of anti-military crusades such as the Ergenekon and Balyoz cases, differences of opinion within Taraf have become increasingly evident. Altan’s editorials became increasingly critical of the Justice and Development Party (AKP) government, creating friction within the paper that I previously wrote about here and here. This divergence of opinion appears to be the main reason behind the latest resignations, with the more critical, anti-AKP voices having been purged, (it is strongly rumoured that they have gone – like many in other newspapers – following government pressure).

Front page banner on Dec. 15, showing a picture of Altan and Çongar. The headline reads "We are grateful"

Taraf’s front page banner on Dec. 15, showing Altan and Çongar. The headline reads: “We are grateful”

Most have assumed that the resignations bring about the effective the end of the paper. Nevertheless, Taraf patron Başar Arslan apparently intends to continue publication, announcing to the Istanbul Stock Exchange on Monday that former managing editor Markar Esayan had “temporarily” taken over its editorial chair. Nevertheless, a number of important names from Taraf’s Ankara bureau signed an open letter addressed to Arslan, stating:

“If Ahmet Altan and Yasemin Çongar go, it means that we go too … We are sure that Altan’s removal from the newspaper was a political decision … Our last word is this: We are waiting for Altan and Çongar to be returned to their previous positions as soon as possible.”

Following the resignations, veteran Turkish media observer Yavuz Baydar described the events at Taraf as “a new wound for journalism.” In a similar tone, Taraf columnist Emre Uslu wrote in Today’s Zaman:

“This crisis is a benchmark by which to understand the standards of Turkish democracy because Taraf was the last bastion of refuge for democrats and civilian opposition, who fought alongside the AK Party government against the military but turned against this government as it moves away from democratic standards … Taraf was criticizing the government for not bringing about and not institutionalizing democratic standards, yet ironically the paper became the victim of the system it has been criticizing for a long time.”

Milliyet columnist Kadri Gürsel wrote what was effectively an obituary for Taraf, describing it as a “zombie paper” that had now outlived its original purpose:

“With the ‘spirit of Taraf’ Ahmet Altan having left, the paper will from now on be a zombie … Taraf was established as a newspaper with a mission … Its aim was to purge the military from politics, ‘demilitarisation.’ But it has become clear that democratisation does not necessarily follow demilitarisation and civilianisation.”

Meanwhile, Dani Rodrik, (who moonlights as the leading name writing in English on the contradictions and irregularities of the Ergenekon and Balyoz cases – found on his blog here), conspicuously used the past tense to describe Taraf on Twitter:

Taraf’s journalistic standards were absolutely the pits. Calling the publication ‘liberal’ is a great insult to liberals … Taraf published countless bogus ‘exposes’ fed to it by the police. Its motto was ‘we will publish any trash as long as its anti-military’ … In the name of democracy, Taraf voluntarily cooperated with a gang and together violated the rules of media ethics.”

Still, correct as Rodrik is, that doesn’t necessarily mean that the recent resignations don’t also represent “prime evidence of how much Turkey is slipping backwards,” as written by Yigil Schleifer – both can be true. If the past tense can really now be used to discuss Taraf, perhaps it can also finally be used to talk about any remnants of liberal Turkish sympathy for the AKP. With the passing of Taraf perhaps a chapter in Turkish politics also passes, and the last (much belated) nail can finally be hammered into the coffin of the 10-year-long flirtation between liberals and the AKP.

Recently, Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan has repeatedly expressed his opinion that Turkey should consider reinstating capital punishment “in certain situations.” He first brought the issue up at a meeting of his Justice and Development Party’s (AKP) deputies on Nov. 3, in reference to Abdullah Öcalan, the convicted leader of the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK), and has returned to it on a number of occasions since. “Right now a lot of people in public surveys say that capital punishment should be reintroduced … It is legitimate in certain situations,” Erdoğan said. “Yes, the death penalty was removed from Europe, but has it left America, Japan and China? Then there is a justified cause for the death penalty to remain.”

Capital punishment was abolished by Turkey in 2002, just prior to the AKP’s accession to power in the general elections of that year. Although no execution had been carried out by the Turkish state since 1984, an official end to the practice on the Turkish law books was seen as one of the key steps in Turkey’s EU accession process, which was then entering its most energetic period. The decision was fairly controversial at the time, as PKK leader Öcalan was captured and sentenced to death by the Turkish authorities in 1999. With the abolition of capital punishment, this sentence was commuted to life imprisonment, and Öcalan has since been held in a remote prison on İmralı Island in the Marmara Sea. With the recent spike in clashes between the Turkish security forces and the PKK, Erdoğan’s words on capital punishment should be interpreted in terms of the government’s failure to solve the Kurdish question – populist sentiments aiming to deflect nationalist criticism that he has made too many concessions to Kurdish rights with little to show in return.

The most striking newspaper coverage of the issue I saw came from popular pro-government daily Sabah, the newspaper with the fourth highest circulation nationally. Its Nov. 13 front page carried the bold headline “Bring back capital punishment, end this business.” These were the words of Fatma Çınar, the mother of one of the 17 soldiers killed in the recent helicopter crash in the southeastern province of Siirt, speaking at her son’s funeral. The crash was not a result of direct clashes with the PKK, but it was enough for PM Erdoğan to frame it as taking place within “much intensified, multi-dimensional” military operations in the region.

The return of the issue to the national debate has predictably raised eyebrows among those parts of the media who retain forlorn hopes that Turkey’s EU accession process can still be revived from its current moribund state. Opposition Republican People’s Party (CHP) deputy Rıza Türmen, who worked for 10 years at the European Court of Human Rights, wrote in Milliyet on Nov. 13: “Capital punishment is banned according to the third section of the European Union’s founding principles, and the lifting of capital punishment is a precondition for membership of the EU and the European Council … Is leaving the EU process what the prime minister actually wants?” Meanwhile, Taraf editor Ahmet Altan’s disillusionment continued on the same day: “We’ve gone from a country that celebrated with enthusiasm the opening of ‘full EU membership negotiations,’ to one with a prime minister – like a funeral undertaker – shouting ‘hang them, hang them’ at every opportunity.” A response even came from the murky corridors of the EU itself, with Peter Stano, the spokesman for Enlargement Commissioner Stefan Füle, stating: “Our position on this is quite clear. Countries wishing to be a member of the EU cannot practice capital punishment. If capital punishment comes, the EU goes.”

Meanwhile, the hunger strikes of 700 Kurdish prisoners today entered their 64th day. Despite the increasing urgency of the situation, Erdoğan has so far ignored calls to directly engage in finding a solution. He even spent Nov. 12 in his hometown of Rize, receiving an honorary doctorate from the newly-established “Recep Tayyip Erdoğan University” (it’s sometimes difficult to tell in Turkey that you’re not reading The Onion). His words on capital punishment have certainly been an effective tactic distracting some attention away from the critical situation of the strikers. However, like the Peace and Democracy Party’s (BDP) recent remarks about erecting a statue of Öcalan, they have hardly done much to help create an atmosphere congenial to a solution.

The hunger strikes of 682 Turkish prisoners are entering their 57th day. The way that they – and the broader issues related to them – are being reported by media outlets known to be close to the ruling Justice and Development Party (AKP) clearly reflects the direction that the government’s Kurdish policy has recently taken.

With the government’s “Kurdish initiative” apparently having run out of steam, the conflict between the Turkish security forces and the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK) has become increasingly bloody over the last 12 months, and chances for a political solution seem to be ever more remote. The latest bloody incident  in south-eastern Turkey took place in the Şemdinli district of Hakkari province on Nov. 4, when a car bomb targeting a military vehicle killed 11-year-old boy Faris Demircan and wounded 26 others. Although there was no immediate claim of responsibility, the PKK is widely thought to be behind the blast.

On Nov. 5, the Gülen-affiliated Cihan news agency reported that pro-Kurdish Peace and Democracy Party (BDP) Hakkari deputy, Esat Canan, tried to visit the family of the deceased to offer his condolences, but was refused entry to the family home. However, no sources were referenced and no quotations on the incident from the family were included in the report. What’s more, no other news agencies mentioned this and local media in the area reported quite the opposite, saying that Canan had in fact been welcomed in to “share the pain.”

Those known to be close to the government, or the Gülen movement, were the only national newspapers to feature Cihan’s story. Zaman included it as their main front page story, under the headline: “Family of 11-year-old Faris respond to the BDP: ‘You killed our child, how dare you come here’”.

Star included the same story on its front page, alongside news claiming that local traders in Şemdinli were closed in protest against the incident. The headline read: “Şemdinli’s shutters closed against the PKK.”

Strongly Islamist daily Yeni Şafak carried a front page headline declaring: “BDP driven from the door”, included under which was a subtle subtitle: “God damn them.” Popular pro-government daily Sabah also featured the same story at the bottom of its front page under the headline: “You murdered my son.”

BDP deputy Canan has written a formal letter of complaint – which I have read (anybody interested can contact me) – to Cihan news agency about its “baseless” report. In the letter, he says that his visit was in fact accepted by the family of the deceased, and he claims that Cihan’s news was written without any examination of the area and without any correspondent on the ground. He demands a retraction and an apology, warning that he will exercise his full legal rights to pursue the case if he does not receive one.

%d bloggers like this: