Home

PM Erdoğan’s jet

July 24, 2014

As Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan flies around on his apparently never-ending election campaign, the symbolism of “Erdoğan’s jet” and who he invites onboard is coming under increasing scrutiny. These days, only reporters from the most craven pro-government media outlets – the usual suspects of Sabah, Yeni Şafak, Star, Akşam, Türkiye, Yeni Akit – tend to be given the golden ticket to fly on Erdoğan’s private “ANA” jet; a place on board is almost used as a carrot to reward docile behaviour. As daily Hürriyet’s ombudsman Faruk Bildirici wrote in a piece last month, the reporters accepted onto the plane are guaranteed not to ask difficult questions, choosing to do little more substantial than perform as the AKP’s media arm, “as assistants to help Erdoğan comfortably transmit whatever message he wants to the public.”

An increasingly narrow coterie of trusted media figures is being granted access to the prime minister. The effect isn’t only seen in who Erdoğan accepts onto his plane; it is also there in the TV stations and newspapers that he and other prominent government figures choose to grant interviews to, and in the hand-picking of interlocutors during these exchanges. Of course, democratic governments across the world have media groups to which they are closer and which, to some extent, they rely on; indeed, the opposition parties in Turkey also have their own “reliable” media camps. But there’s something blatantly unfair about the mutually supportive state-private network that is reinforcing the AKP government in power today. The cosiness of the prime minister and the media accepted onto his jet is just one of the most obvious examples of this favouritism.

A familiar scene: Erdoğan surrounded by loyal scribes on his private jet. (Photo credit: Milliyet)

Last week, the Nielsen Company’s AdEx advertising information report caused quite a stir in Turkey, revealing how advertising provided by state companies was weighted heavily in favour of government-friendly media groups. According to the report, of the 18 national newspapers examined, the three that received the most public advertising slots in the first six months of 2014 were the pro-government Sabah, Star and Milliyet dailies. The bottom five, meanwhile, were all broadly AKP sceptics, despite two of them – Posta and Zaman – having the highest circulation figures in the country. The two newspapers known as being close to the movement of ally-turned-bête noir Fethullah Gülen – Bugün and Zaman – received almost zero advertising from state institutions. Similarly, TV stations that are known to be closer to the government received far more advertising from public bodies in the first half of the year. Two pro-Gülen television channels – Samanyolu and Bugün TV – received no advertising revenue whatsoever from state companies. While much of the recent focus has been on public broadcaster TRT’s hugely imbalanced coverage in favour of Erdoğan ahead of next month’s presidential election, the way that state institutions are marching in lock-step with government-friendly private companies also has perilous consequences.

The issue of who gets to travel on the prime minister’s private jet is only one symptom of a Turkish media stuck in a broader partisan malaise. Indeed, while those who get invited onto the PM’s plane see their role as only being to transmit whatever the prime minister says, the myopic fixation on every word uttered by Erdoğan is unfortunately shared across pro- and anti-government outlets (as I have previously written). With important exceptions, all sides are sucked into an endless, meaningless argument about where they stand on whatever Erdoğan’s latest utterances and positions are – those positions are the fuel motoring 80 percent of Turkish media’s shallow news agenda. “Important Statements from the Prime Minister” stories are only becoming more common as power becomes more centralized around one man, and the situation isn’t likely to improve after Erdoğan is elected president next month.

 

[Originally posted at Hürriyet Daily News]

Advertisements

The Turkish press has presented a grimmer spectacle than usual since the corruption scandal broke last month. The tendency that I mentioned in my last post has accelerated, with the rival Erdoğan and Gülen-affiliated media gunning for each other, adding a fresh dimension to the more familiar division between pro-government and opposition titles. The Turkish media is becoming increasingly balkanised, separated into mutually exclusive information silos that can’t agree on even the most basic facts. The problem isn’t just that certain information is given through a distorting prism, but that often it is simply not reported. Facts are cheap in an environment of hearsay and rumour mongering, but often they’re not even present in the first place.

Take the case of the resignations from the ruling Justice and Development Party (AKP) that followed the breaking of the graft probe story. Five deputies have so far resigned from the AKP over the issue, an unprecedented number and a massive shock to a party that places such a high value on internal party discipline. But the editors of Erdoğanist mass circulation Sabah shielded their readers from the harsh truth as much as they could. While reporting the prime minister’s defiant speech at an opening ceremony in Sakarya on Dec. 27, Sabah simply ignored the resignations of three AKP deputies that were announced earlier on the same day. When it finally mentioned them in the following days, it portrayed them as acts of dishonourable betrayal influenced by nefarious foreign forces. Then there’s the story of the truck that was discovered in Hatay on Jan. 1 heading to Syria loaded with weapons, National Intelligence Organization (MİT) agents, and members of İHH, a humanitarian aid foundation. Again, the pro-government media initially refused to report the revelation, or the borderline-unconstitutional machinations that prevented local prosecutors from inspecting the truck on its discovery. While it made the headlines of many other media outlets, there was no coverage of the news in Sabah other than straight-faced denials from İHH officials and accusations of “black propaganda.” As a final example, I looked through Sabah on Jan. 9, after 15 provincial police chiefs were removed from their positions as part of the government’s purge of suspected disloyal officials. The news of the changes came at the bottom of page 21, and essentially just consisted of a list of those affected, with no indication of the purge’s wider significance, or mention of the 350 police officers that had been relocated the day before.

You might think that with modern technology there can be no covering up of such essential truths, and that eventually people must surely reach a balanced understanding of the facts. But there’s plenty of contrary evidence in Turkey to confound the Internet utopians. I doubt that people read or click more broadly online than they do in print; in fact, the opposite seems to be true. Of course, there are more opportunities to read about things that challenge one’s views online, but there is also more scope to indulge comforting illusions. Ultimately, the Internet is probably exacerbating Turkey’s polarisation. The last few years have seen the emergence of a huge number of popular news websites of questionable origin peddling aggressively pro-government lines. Like Sabah et al, these sites have a tendency to water down or simply ignore the awkward truths and move on. Similarly blinkered opposition news sites also exist, but it is the pro-government ones that have proliferated so noticeably of late. An unhealthy number of media outlets in Turkey are trapped in echo chambers where dubious facts are taken as unquestionable truths.

But I’d also be careful not to overestimate the ability of “facts” to have much of an impact in such a polarised atmosphere. Nobody’s forcing Sabah’s readers to buy it, and if they wanted something else there are plenty of alternatives to choose from. Rather, there’s a very natural human predilection to pay most attention to the information that coheres with one’s own worldview and screen out the rest. Political confirmation bias is a reality everywhere, but it’s particularly conspicuous in Turkey: people tend to work backwards to make the evidence fit their conclusion, rather than the other way around. It all seems to indicate that the country’s dangerously polarised public debate is only likely to become even more bitter and trenchant. More bad news, basically.

%d bloggers like this: