Home

Cihan news agency accused over Şemdinli report

November 7, 2012

The hunger strikes of 682 Turkish prisoners are entering their 57th day. The way that they – and the broader issues related to them – are being reported by media outlets known to be close to the ruling Justice and Development Party (AKP) clearly reflects the direction that the government’s Kurdish policy has recently taken.

With the government’s “Kurdish initiative” apparently having run out of steam, the conflict between the Turkish security forces and the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK) has become increasingly bloody over the last 12 months, and chances for a political solution seem to be ever more remote. The latest bloody incident  in south-eastern Turkey took place in the Şemdinli district of Hakkari province on Nov. 4, when a car bomb targeting a military vehicle killed 11-year-old boy Faris Demircan and wounded 26 others. Although there was no immediate claim of responsibility, the PKK is widely thought to be behind the blast.

On Nov. 5, the Gülen-affiliated Cihan news agency reported that pro-Kurdish Peace and Democracy Party (BDP) Hakkari deputy, Esat Canan, tried to visit the family of the deceased to offer his condolences, but was refused entry to the family home. However, no sources were referenced and no quotations on the incident from the family were included in the report. What’s more, no other news agencies mentioned this and local media in the area reported quite the opposite, saying that Canan had in fact been welcomed in to “share the pain.”

Those known to be close to the government, or the Gülen movement, were the only national newspapers to feature Cihan’s story. Zaman included it as their main front page story, under the headline: “Family of 11-year-old Faris respond to the BDP: ‘You killed our child, how dare you come here’”.

Star included the same story on its front page, alongside news claiming that local traders in Şemdinli were closed in protest against the incident. The headline read: “Şemdinli’s shutters closed against the PKK.”

Strongly Islamist daily Yeni Şafak carried a front page headline declaring: “BDP driven from the door”, included under which was a subtle subtitle: “God damn them.” Popular pro-government daily Sabah also featured the same story at the bottom of its front page under the headline: “You murdered my son.”

BDP deputy Canan has written a formal letter of complaint – which I have read (anybody interested can contact me) – to Cihan news agency about its “baseless” report. In the letter, he says that his visit was in fact accepted by the family of the deceased, and he claims that Cihan’s news was written without any examination of the area and without any correspondent on the ground. He demands a retraction and an apology, warning that he will exercise his full legal rights to pursue the case if he does not receive one.

One Response to “Cihan news agency accused over Şemdinli report”


  1. Here’s a video clip of a TV news report on station TGRT, reporting the story in exactly the same way. No footage or proof of the claims is presented (in fact, amazingly enough, the video footage at the end shows exactly the opposite!) – http://www.beyazgazete.com/video/anahaber/tgrt-haber-63/2012/11/07/taziyeye-gelen-bdp-liler-eve-alinmadi-341696.html


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: